Formfråga

När jag bakar muffins brukar jag göra kladdkakemuffins. Jag gör aldrig cuuuuupcaaaaakes med strössel, regnbågar, frosting, färgämnen, enhörningar och vad mer det nu är i cupcakes utan bara vanliga jäkla muffins.

Nåväl. Är det bara jag som inte får ut lika många muffins som det står i receptet? Om det står 20 i receptet kanske jag får ut max 14 muffins. (Och det är inte för att jag äter upp smeten innan. Faktiskt!) Hur är det tänkt egentligen?



Jag funderar helt allvarligt på att baka muffins i knäckformar nästa gång. Jag menar, kan man göra knäck i muffinsform borde man ju kunna göra muffins i knäckform eller? Och då borde smeten i alla fall räcka till!

I huvudet på My | |
#1 - - Cecilia:

Eller så gör du dom i sånadär mcdonalds-ketchup-formar? Det borde ju bli perfekt?



Men konstigt att det kan vara så olika faktiskt, jag brukar nämligen alltid få ut många fler muffins än vad som står på receptet.

#2 - - anne:

Jag har nog aldrig (i alla fall inte sen 80-talet) bakat muffins enligt något svenskt recept, det är som inte the real thiiiiing....



Vill du ha bra muffinsrecept så kan jag maila till dig, dessutom blir de bäst om man använder muffinsplåtar. :)

#3 - - AnnaWK:

Det måste ju bero på formarna för jag får oftast ut en för mycket när jag gör kladdkakemuffins (senast för några timmar sedan). Dina formar ser mycket större ut än mina, tror jag har typ bullformar (fast det står muffinsformar). Vi kanske kan jämföra när vi träffas ;)

#4 - - s's m:

gillar att du lagt ut dem på plåten lite på måfå. Inte a la kontrollbehov som undertecknad hade gjort: 5st i översta raden, 4 på diagonalen på nästa och så 5 i raden längst ner med jämna mellanrum. :)

#5 - - frikadellen:

Amen jag med! Jag skulle få ut 12 senast, men det vart bara nio! Vafför? Är jag för girig när jag häller upp i formarna?

Upp