Sommarstugeäventyr

Förresten var jag en sväng i sommarstugan över midsommar. Jag brukar ju åka dit, till den lilla röda stugan i skogen någon gång varje sommar och passa på att njuta så mycket jag kan när jag är där.
 
 
I år tog jag med John och det blev ett alldeles fantastiskt äventyr. Redan första kvällen hände det spännande saker när vi fick agera räddningsauktion åt en liten fågelbebis som ramlade ut ur sitt bo.
 
 
Men John agerade hjälte och hjälpte upp den till sitt bo igen. Fast då ville den inte alls vara där och försökte bara hoppa därifrån igen. Så vi fick ge upp det här med att vara snälla och låta bebisfågeln och dess medhoppande syskon vara i fred och hoppas att de skulle överleva där nere på marken.
 
 
Och sen kom Ailo och hälsade på! Ni vet, den lilla hundvalpen som jag blev så fasligt förälskad i för några år sen? Han har blivit en stilig ung man nu. Fast han var lika busig som vanligt, så jag fick bara en massa suddiga bilder av honom. Han ville ändå mest jaga fågelungar och inte alls sitta still.
 
 
Och eftersom vi ju var i Dalarna och det ju var midsommar så åkte vi till en liten gullig by och tittade på traditionsenligt midsommarfirande. Det var fransbollar och dräkter och dans och falsksjungande barnakör och oxdans och nog nästan allting som behövs för ett riktigt dalaiskt midsommarfirande. Komplett med en jättemegatung och stor midsommarstång som tog jättelång tid att resa. 97 bilder i tid tog det.
 
 
Fast man kan ju förstås inte fira midsommar hela tiden! Så vi åkte till en björnpark också, för att titta på björnar och andra fina men farliga djur.
 
 
Det här är en kodiakbjörn. Jag kommer inte ihåg vad han hette men jag minns att han var stor och att jag var glad att det var stängsel mellan honom och mig.
 
 
Sen såg vi en isbjörn som åt köttglass (fruset kött i klump) och som inte alls ville bli störd när han åt. Så vi lät honom vara och gick vidare istället.
 
 
Vi gick för att titta på snöleoparderna istället men de ville visst inte heller bli störda. De ville mest ligga och slappa.
 
 
Tigrarna däremot! De hade saker för sig. Lite för mycket saker faktiskt, för de var svåra att ta kort på.
 
 
Sedan när vi hade sett alla djuren på hela djurparken frågade jag chans på en björn. Han sa ja, och sen pussades vi. Fast mycket försiktigt så klart, för björnar har jättefarliga munnar.
 
 
Det var väl ungefär det jag gjorde däruppe den här gången! Och sen åt vi förstås massa gott grillat och jordgubbar och sånt där men det är väl ungefär det som man gör när man är i små sommarstugor mitt i skogen. Det är fint tycker jag!
I huvudet på My | |
Upp