Om Lucia, PK-tjafs, "peppercocks" och dumstrutar

Det tjafsas om att små pojkar inte får vara pepparkaksgubbar i Luciatågen som de vill och det tjafsas om att små flickor inte får vara stjärngossar som de vill.
 
Knäppt, tycker jag. Låt ungarna klä sig hur fasiken de vill! På min gymnasieskola fick vi göra precis som vi ville och se ut precis som vi ville. Det enda kravet musikläraren hade var att vi skulle sjunga fint. Så därför kunde det finnas ninjor, burlesque-damer, hockeymålvakter och jag-vet-inte-vad i vårat Lucia-tåg. Ett år valdes en kille som heter Gunnar till Lucia. Han var bedårande i sitt lusselinne från femte klass och det gjorde ingenting alls att linnet var så kort att han fick vika upp nederkanten på sina boxershorts för att de inte skulle synas.
 
Ja. Iallafall. Det var inte det jag ville säga egentligen, utan jag vill dela med mig av lite Luciafirande ur ett icke-svenskt och väldigt humoristiskt perspektiv. Varsågoda.
 
 
 
Förresten. En sak till - jag tycker att om det nu är så att någon frivilligt VILL ta på sig en dumstrut och vara stjärngosse så tycker jag faktiskt man ska applådera dem och hjälpa dem spänna fast struten under huvudet. Det är lite otymligt när man har en blompinne i handen, menar jag. Och samma gäller såklart för alla Lucior. Hjälp dem istället för att tjafsa om Lucia ska vara blond, mörkhårig, flicka eller pojke. Det är krångligt nog att försöka hålla glitter, satinband och brinnande ljus från att förenas i en enda stor katastrof.
I huvudet på My | |
#1 - - Anonym:

Haha! JAg skrattade väldigt mycket! Glad Lucia på dig My!

Svar: Bra! Skratt är bra!
Myaraq

#2 - - Miiqa:

<3

Svar: <3
Myaraq

#3 - - Britt:

Vi i förskolan har tagit det soft vad gäller Lucia. Vi har tagit diskussionen, men soft...och alla blev nöjda och det var huvudsaken.

#4 - - Ovissheten:

Det är intressant hur ofattbart känsligt det kan vara med traditioner. Jag känner att det handlar om nivåer: ska man ha ett traditionellt luciafirande med en anrik kör eller dylikt så kanske inte burlesquedamer är på sin plats, men i skolan har jag svårt att se att det skulle vara ett problem. Särskilt inte i de yngre klasserna.

Upp