Mot Göteborg!

Nu sitter jag på bussen mot Göteborg igen.
Nu blir det till att koppla på Götebosskan & leta fram den götebosska vokabulären.



Hur många göteborgska ord kan ni?
Vet ni vad en kombarris är? En svale? Vad bös är?
I huvudet på My | |
#1 - - anne:

Ah, många språk har jag koll på men grönländskan och götebosskan får du klara av! :)



Hoppas det löser sig med kurserna nu då!!!

#2 - - Zandrah:

Ingen aning vad nåt av det är faktiskt. Men jag vet åtminstone vad bamba är för nåt! :-)

#3 - - Helena:

Komborrska eller vad du skrev har jag noll koll på :)

#4 - - Britt:

Tyvärr! När jag var i Göteborg på 80-talet var jag så full så jag minns inget ;D

#5 - - Janne:

Varken kombarris eller bös har jag hört talas om. Bös finns däremot hemma i Karlstad där det betyder ungefär ligister eller busar.



Andra roliga göteborska ord jag lärt mig här är måckligt, paff, smeka, tetig, vesen, åpen.



#6 - - Amanda:

Jag kan gött mos och knö, haha

#7 - - Hääna Banääna:

Hmm, jag har flera göteborgska vänner, men det där är inget jag har hört förut! Har kanske varit för upptagen med att försöka lära dem åländska ord så jag ska slippa anstränga mig när jag pratar :P

#8 - - Charlotta:

iiiiingen aning!!! kan bara skånska ord

#9 - - Rebecca Utan Räkor:

Klart vi vet!!!!!!

#10 - - Rebecca Utan Räkor:

Här hemma är det liksom mycket abrovinscher, bröte, bös, möla, änna, käka, klämkäck o go.



Så äre när en har 10 fastrar i götet.

#11 - - Gustaf:

Bös = småskräp, smulor. sträcker på mig

#12 - - Tänkte bara:

Bös och svale va la'nte så svåt, men kombarris, naj,ha ja allri höt talas om.



#13 - - Tjalle:

kombarris vet du vad det är fär att du har läst lite geologi =) men jag vill lägga till döna, fomme, lösig, parra, tjompa och tjingsa.

Upp