Om min rädsla för viktiga papper

Jag får panik av viktiga papper. Inte räkningar, räkningar kan jag hantera. Dem sorterar jag, lägger ihop, betalar alltid i förtid och skriver på datum för när jag har betalat dem och sen lägger jag dem prydligt i en låda. Helt enligt vuxenlivets alla tråkiga regler.
 
Men när det gäller andra viktiga papper har jag ett riktigt Lyxfällan-beteende. Jag vet oftast inte vad jag ska göra med alla viktiga papper. Typ Orange:a kuvertet, Årsbesked till Skattedeklarationen, Försäkringspapper och så vidare. Ni vet?
 
Så istället för att sköta allt på ett sunt och moget sätt stuvar jag undan alla papper och utskick och försöker förtränga dem. Det är ett sjukt dåligt sätt att förhålla sig till viktigheter för hur jag än gör så måste jag ju förr eller senare hantera dem. Jag måste ringa mitt försäkringsbolag, jag måste ringa elbolaget, jag måste ha koll på våra miljoner huspapper, jag måste se över mitt pensionssparande (men det gör jag aldrig för om det några papper jag verkligen inte förstår så är det pensionspapprerna).
 
Varje år tänker jag att jag ska bli duktig, jag SKA använda den pärmen jag har till sånt här och jag ska lägga in grejerna i pärmen så fort de landar i brevlådan. Men det slutar alltid med att jag, varje år såhär års, får ångest och måste leta igenom viktiga, lite hemliga, pappershögar utspridda lite varstans. Usch så tråkigt.
 
 
I huvudet på My | |
#1 - - AnnaWK:

Du är inte ensam. Jag smalar viktiga papper i "smarta" högar och sen när det ska panikstädas hamnar den "smarta" högen i någon låda eller påse eller i någon bokhylla eller.......ja du fattar... Känns lagom moget.Jag har ju en pärm. Tror du vi behöver gå en kurs?

#2 - - AnnaWK:

Nej men inte smalar. Samlar såklart!

#3 - - Britt:

Samma här. Det verkar inte gå till sig med åren heller. Fyller 50 år i år och paprena är i en hög i hängskåpet i köket läääänge innan de kommer i en pärm.

#4 - - STINAS.ME:

Hej! :) Såg din kommentar hos Paula om Pampers och meteorolog.
Det är faktiskt sant, meteorologens jobb är att hålla koll på hur "klimatet" i en använd blöja är.
Vi - och forskningschefen själv - skrattade åt det när vi fick höra honom berätta det.

// Stina från Vimedbarn

Upp