Om jag hade fått bestämma hade Ghadaffi fått vika origami i evigheter istället

Jag vet att jag sa att jag skulle skippa det här inlägget men kan inte släppa det här så jag bara säger det rakt ut.

Ghadaffi är ju död och ihjälslagen nu. Folk över hela världen är jätteglada för det. (Och så finns det de som inte alls är glada.) Jag vet att han var ganska mycket av en douchebag för att säga det väldigt milt, men han var faktiskt människa också. Jag tycker det är viktigt att vi kommer ihåg det.

När jag såg videon på hans sista minutrar i livet började jag gråta. Ingen människa ska behöva dö sådär, med tappad peruk, blodigt ansikte och massa hatgalna människor omkring sig. Jag tycker dessutom det är konstigt att folk som är sura på honom för att han inte visat så speciellt mycket medmänsklighet, inte visade honom minsta lilla medmänsklighet när de drog ut honom från hans gömställe och sköt honom.

Jag hade tyckt att det hade varit bättre om han hade fått en rättegång istället för att bli ihjälslagen. Inte bara för att det är just lite mer humant, men också för att han då hade kunnat få en dom som kanske hade fått honom att tänka över vad det är han har gjort egentligen. Han hade till exempel kunnat få vika origami med händerna i tumvantar resten av livet. Då hinner man nog tänka en del, tror jag.

Men nu blev det inget origamivikande.

"Men kom till saken nu då, My!", kanske ni tänker.  Ja. Jag ska. Min poäng lyder:

Världen behöver mer kärlek, och mer respekt. Inte mer hat. Så hata inte. Inte ens honom.

Shan Atci's tatuering (källa)

Nu pratar vi allvar | |
#1 - - Linda:

Du e fin!

#2 - - Tjalle:

Jag tycker att det är ett bra straff, med tillägget att det skall finnas en fläkt i rummet också. Då blir det ännu lite mer överjävligt.



Det är svårt med sånnahär situationer. Man kan aldrig straffa en sån man genom att på något vis försöka åsamka honom all den smärta han åsamkat andra genom sitt liv. Det finns inte en chans, jag tror tyvärr inte heller att han någonsin skulle kunna nått någon slags förståelse för vidden av sina brott och handlingar, man måste förstå att han var en djupt störd människa. Jag håller helt med dig om att ingen förtjänar att dö på det sätt han gjorde, problemet är var man drar gränsen för olika domar. Hur skall man döma den man som vid 25 tillfällen senaste året våldtagit tre olika barn var av den yngsta flickan var 3 år? Hur skall man döma den kvinna som ovetandes drogades och som därför körde ihjäl 13 barn som stod på en busshållplats på väg hem? Hur skall man döma en man som fört en politik som gjort att miljoner människor torterats, mördats och separerats från sina familjer och från sina hem, utan att för den sakens skull själv någonsin varit exekutören?



Jag håller med dig, vi måste fylla världen med kärlek och få fler att se det större perspektivet. Mer respekt och mer ömhet till flera. Låt oss börja nu...

#3 - - Elena:

Kloka ord.

Trevlig kväll!

#4 - - Panini:

Först - bra skrivet.



Jag har inte tänkt så mycket på den här frågan, har inte kollat på hur han blev dödad etc. Men jag tycker det du skriver kan appliceras på mycket annat också, som ex. dödsstraff. Vad ger människan rätten att döda någon annan i "rättvisans namn".



Men å andra sidan är det ju svårt för oss att sätta sig in i deras situation också. Hat ska ju inte bekämpas med mera hat, men har man hatat så pass länge och intensivt kanske det är svårt att kontrollera sina handlingar? Speciellt om man till 100% bara vill se människan död och tycker att han förtjänar det?



Då är det iof bra att det finns utomstående som kan reflektera över det som hände och ifrågasätta ^^

#5 - - Gaymasen:

Haha du skrämmer mig. Jag gick precis in här och läste. Och så kommenterade du.



Scary to the S. Scarys. Typ.

#6 - - Freedomtravel:

Håller med dig. Vi har säkert svårt att föreställa oss hur det var att leva under hans diktatur MEN det brutala sättet att döda honom och dessutom hänga ut dödandet i alla medier, gjorde inte det oss andra till ganska dåliga människor också...?

#7 - - Rebecca:

Jag förstår ju att han blev dödad. Men jag förstår där emot inte tjusningen med att visa upp hans lik för hela världen?



Drömmen hade ju absolut varit papperspyssel. Men det är nog omöjligt, tyvärr.

#8 - - Emma says style, love & rock and roll.:

behöver man skriva mer än: word.

#9 - - Ella:

Jag tror nog inte han hade känt någon ånger även om han hade fått sitta inlåst resten av sitt liv, asså. Jag håller dock med dig, fast snarare för att jag tycker han kom lite väl lindrigt undan. Tycker inte döden är ett tillräckligt straff om jag ska vara helt ärlig. Men jag tycker att folk inte kan klaga på att han var omänsklig om de själv beter sig sådär, nej.

#10 - - AnnaWK:

Papperspyssel tycker jag visserligen är en belöning ;)



Och ja det kan vara så att han tycker att jag är lite trög men jag vann i Eric Saade-kampen (visserligen har vi numera en Electric Banana Band-kamp istället) så en vacker dag kanske han kan uppskatta att han har två ben.

#11 - - Banana:

I en perfekt värld hade alla fulingar fått rättegång, men det är lätt att tänka så när man sitter hemma vid köksbordet, en helt annan sak när det är mitt i en pressad krigssituation. Jag tror inte direkt att man helt rationellt bara kan stänga av sina känslor mot fienden och ba "hej, vassego, ta en kaffe och en kaka och så tvättar vi upp dig lite så har vi rättegång sen" Sedan tror jag ju inte heller att alla är glada just för det faktum att han har dött, utan mer för att det han har representerat (förhoppningsvis) tagit slut iom hans död. Även om jag också håller med om att det inte känns så kul att visa upp hans lik som värsta trofén, men känslor, som sagt...och frågan är ju också om hans ens hade kunnat tänka efter och reflektera över sina handligar, mer sinnessjuk och verklighetsfrånvänd människa får man ju leta efter.



Hur som, intressant inlägg, blogga alltid om det du tänker och sluta censurera dig själv. Vi gillar allt du skriver oavsett vad det handlar om.

Upp