När blir man för gammal för att vara ung och dum?

Nu när min utbildning närmar sig sitt slut kan jag inte hjälpa att tänka att det vore skönt att ta ett år "ledigt". Missförstå mig inte, jag älskar att plugga och jag tycker det ska bli riktigt roligt att börja jobba med det jag ägnat de senaste åren till. Men jag tycker det skulle vara ganska skönt att kasta alla krav och förväntningar åt fanders och bara ta ett försenat sabbatsår.

Jag skulle vilja vara alldeles obunden och drälla omkring i världen och vara sådär ung och fri som jag aldrig tog mig tiden att vara.

Efter studenten 2007 tog jag visserligen ett år ledigt från skolbänken, men jag tror inte det sabbatsåret kan räknas som särskilt ungdomstypiskt. Under det året hann jag flytta hemifrån 2 veckor efter min 18-årsdag, bli sambo i en 3:a, söka jobb och bli fastanställd som företagets yngsta anställda. Sen började jag plugga hösten 2008.

Jag har aldrig åkt på bartenderskola (inte för att jag någonsin skulle vilja göra det heller!) eller åkt på roadtrip i USA med mina väninnor. Jag har inte rest omkring i Asien och "funnit mig själv" som så många. Inte heller har jag voluntärjobbat på ett barnhem någonstans i Afrika eller Sydamerika. Istället har jag alltid varit väldigt förnuftig och förutsägbar. Lite tråkig, kanske.

Nu är jag 21 år och snart färdigutbildad geograf.

Kan jag få lov att vara ung och dum nu? Eller i alla fall ung och fri?

Jag kanske kan åka tillbaka till Afrika och äta fler 60 öres-kasawakakor?

Nu pratar vi allvar | |
#1 - - elsa:

Åh, geograf! Vad häftigt. Jag är i samma sits som du - och jag har bestämt mig för att ta (minst) ett år ledigt från studierna i höst. Har fått fast anställning nu, och ska jobba jobba jobba ihop lite pengar för att sedan resa lite mm om ett år. So looking forward to it!

#2 - - Freedomtravel:

Jaså, du är geograf du? Kultur eller natur, eller heter det inte så? Det är alltid svårt att bli dum EFTER att man skaffat sig kunskap och erfarenhet. Synd kanske, för jag tror att det är bekvämt att vara dum. Men du får satsa på att vara ung och fri, det är nog inte så dumt det heller. Vi testar "gamla och fria", funkar ok det också ;)

#3 - - Emma says style, love & rock and roll.:

Äh, jag körde allting samtidigt som min utbildning. Volontärarbetet i Afrika (skrev uppsats om det så jag fick plugga under tiden) - plugga i annat land - Holland. (Fick läsa in en kurs parallellt med "den internationella kursen") & så under sommarloven; jobba som bartender i London. Jag säger - gör allt på samma gång! :D

#4 - - Ella:

Haha, sådär känner jag också. Särskillt med tanke på att jag är aaaaaabsolut yngst bland massa folk som gjort sånnadär hitta-sig-själv-resor och jobbat ihop massa cash som inte jag har. Du är ju jätteung än (säger jag som är yngre), de flesta som började på jur. med mig är lika gamla eller äldre än dig. Om jag var du skulle jag lätt ta ett år ledigt och inte göra något. Grejen är ju pengarna...

#5 - - Britt:

Fram till 32...men sen gäller det att skärpa till sig.

#6 - - Kina:

Men gud vad skönt att vara färdigutbildad och ha den biten bakom sig. Själv gjorde jag precis det där, är "ung och fri" jobbar utomlands, har bott i olika länder, jobbad med olika yrken och testat på saker. Men hela tiden finns den där lilla rösten inom mig som manar till skola och plugg. "Snart är du gammal" hör jag inom mig hela tiden och känner världens stress. Och grejen är att ju längre tid jag är borta från sverige och ju mer jag testar på desto mer främmande ter sig skolan. Skitjobbigt.

Upp