Göteborgska ord, del 1

Ni var inte så värst bra på gôtebosska, så jag har bestämt mig för att utbilda er.

Dagens sju göteborgsord:

1. Svale betyder trappuppgång.
2. Kombarris betyder stor sten.
3. Bös betyder smuts, smulor, rester eller krafs.
4. Abrovinsch betyder tillfällig lösning.
5. Bamba betyder barnbespisning - alltså skolmatsal.
6. Exter betyder konstigheter/dumheter/ovanor.
7. Brôt betyder buller & oväsen.

Nu får ni i läxa att konstruera en mening med minst ett av de nya orden vi har lärt oss idag.

"Vad är det för exter att brôta i svalen?!"
I huvudet på My | |
#1 - - Hääna Banääna:

Jag säger då det, göteborgska är en konstig dialekt! Det enda jag kunde av de där var bamba. Men alla var ju sjukt konstiga!

#2 - - Janne:

Fröken.... en kanariefågel åt upp min läxa så jag kan itne lämna in den. ;D



Tack för förklaringen av dom Göteborgska orden. Ser fram emot nästa 7. Det var bara dom två du visade igår jag inte kunde. Kombarris.... är röda sten en sån?

#3 - - ABSSOLUTAARNELA:

hur mår du? =D

#4 - - Myaraq:

janne - Haha, kanariefåglar äter inte papper. Seså! En mening tack!



Jag antar att röda sten är en sån.

#5 - - anne:

Hmm... Jag ska tänka...

#6 - - Johanna:

kanon, då har man lärt sig något nytt idag :P

frågan är nu om inte göteborgska är snäppet skummare än skånskan? :P

#7 - - Nikita:

Du glömde helt bort tappen ;)

#8 - - mia:

Visste inte att det fanns så många konstiga ord från götet ;o

#9 - - Petter-Nicklas:

Det är ingen abrovinch att bamban är bakom en kombarris. Så mycket bös och brôt det skulle vara i svalen annars, med alla barn som lever rövare. Inomhusbambas är för bushfolk, sånt exter har vi inte här i Göteborg.

#10 - - Britt:

Petter-Nicklas måste ju få MVG för den meningen...han fick ju med allt...och inget blev kvar till mig ;D

#11 - - Rebecca Utan Räkor:

Finns det ärligt talat nån som fortfarande säger kombarris?



Min farmor var den senaste jag hörde.

#12 - - tänktebara:

Åh,haana va ni kan!

#13 - - Charlotta:

Jag kunde faktiskt bamba! :D

En kompis till mig som flyttade hit från Göteborg heter Magnus. Men någon kom på att kalla honom för Mamba, det måste ju härstamma från ordet bamba på något sätt.

#14 - - ulf kistner:

Hej jag vill gärna tillägga angående svale. Svalag sa man om grannarna på samma våningsplan

Ulf

#15 - - Linnea:

Jag tycker att du har en riktigt nice blogg! Har du tid så slå även ett öga på min :D.

#16 - - Sir Göte:

Gammel go Götebôsska! Dô, knô daj in vet la du. Kan inte tänka mig något bättre.

Upp