My undrar - vad vet ni om Grönland?

Jag läste en dansk/grönländsk artikel som handlar om att unga danskar har för lite kunskap om Grönland och Grönlands historia som gammal dansk koloni. Det här har unga grönlänningar märkt när de har rest till Danmark för att studera. De unga danskarna har ingen kunskap om Grönlands historia och ställer sig frågande till varför grönlänningar beter sig som de gör eller talar så god danska. Man menar att det här gör det svårare för grönlänningar att integreras i det danska samhället.

På många sätt är det stor skillnad mellan Danmark och Sverige vad gäller uppfattningar om grönlänningar & Grönland. I Danmark finns det många fördomar mot Grönland som inte är lika utpräglat uttalade här i Sverige. Men jag vill ändå veta vad svenskar vet, tycker, tänker och känner om Grönland.

Jag vill nu be er, kära läsare, om hjälp. Jag skulle hemskt gärna vilja veta vad ni vet om Grönland.

Vad är er för tanke när ni hör ordet "eskimå"? Vet ni vad huvudstaden på Grönland heter? Hur tror ni vi bor? Vad tror ni är utpräglat grönländskt? Har ni några fördomar mot grönlänningar? Vad tror ni om Grönlands framtid? Har vi verkligen isbjörnar på gatorna? Är det mörkt året runt? Är man dansk om man är från Grönland?

Skriv ner det ni vet, tänker, tycker, känner, undrar. Skriv allt! Snälla hjälp mig med det här nu!

My undrar vad ni vet om Grönland

Lite grönländskt | |
#1 - - Anna:

Hjälp. Är det utfrågning nu?

Det är världens största ö.

Det är kallt ofta.

Det är inte grönt överallt

Det är bergigt

Det är lerigt

Det är blåsigt.



Hur många rätt hade jag, mister magister my?

#2 - - Frans:

Ehum Grönland tillhör faktiskt Danmark och ser asstort ut på världskartan fast det egentligen inte är det eftersom projektionen är uppfuckad och gör allt norrut oproportionerligt stort jämfört med typ Afrika. Good to know.

#3 - - Emma says style, love & rock and roll.:

Det känns nästan exakt som att många av fördomarna är väldigt lika vad södra sverige har för fördomar om norra sverige. Å andra sidan är vi väl lite mer globala nu så att vi faktiskt förstår att det inte alltid går isbjörnar på gatorna bara man kommer en bit upp norr...

#4 - - Erika:

Min första tanke med eskimå: ett folkslag som har vita tjocka lurviga kläder på sig.

Grönlands huvudstad: Nuk? Nuuk? Nuck? (hur uttalar man det?)

Hur grönlänningar (höll på o skriva gröngölingar)bor: Rätt vanliga hus/lägenheter?.

Typiskt grönländskt? Lax, tror lax man köper i affären är grönländsk.... kanske

Fördomar? Jadu, att alla är vitklädda i lurviga overaller?

Grönlands framtid? Hade varit ballt och veta mer, varför ska man åka dit? Vad får man se, är det som Island med varma källor o sånt?

Jag tror det är ytterst sällan man ser isbjörnar på gatorna..

Jag skulle gissa det är väldigt mycket mörkt på vintern, men ljust på sommaren.

Det där med danskt/Grönland vet jag inte.



Sådärja

#5 - - Banana:

Mina fördomar: det är kallt jämt, på sommaren ligger det lite frasig frostsnö här och var. Alla grönlänningar är liksom lite bruna och runa i ansiktet och ser väldigt glada ut i sina obigatoriska pälskantade huvor. Barnen får typ torkad säl som lördagsgodis.



När jag var liten hörde och sjöng jag en barnsång om en eskimå som hette Eskil Eskimårtensson, den var rätt hemsk. (Googla om du inte känner till texten)



Ja, det är nog rätt illa ställt med mina grönlandskunskaper.



P.S. Ang kommentaren i smink-inlägget så är du ju så söt så du behöver inget smink, jag ser ut som ett lik utan så jag måste =)

#6 - - Freedomtravel:

När jag bodde på Färöarna stod det ganska ofta om Grönland i tidningarna. Kanske känner de nån slags gemenskap pga förhållandet till Danmark? I veckotidningar kunde man också ofta läsa grönländska levnadsöden, och då handlade det ofta om "min svåra uppväxt med en pappa som söp mycket".



Min bild av Grönland är att det är ett vackert land, men som haft svårigheter bland annar pga försöken till planekonomi...



Sen har jag i ofs jobbat som guide på etnografiska museet vid utställningen "Fångstkultur i Västnorden", så nåt vet jag nog ;)



Men jag tycker att det skulle vara lite intressant att höra mer om hur det funkar idag. Hur ser ekonomin ut, vad har ungdomar för framtidsdrömmar? Är det många som vill bor kvar eller många som vill flytta?

#7 - - Bella:

Nu får jag förstärkning av sambon här:

Eskimåer har jättetjock hud och får aldrig skägg.

Sen dricker ni hela tiden, ungefär som danskar. Det kan man ju förstå eftersom ni också är fattiga och det är jämt kallt.

Snacka om fördomar, va. =)

#8 - - Lancia:

Jag har flugit över Grönland ganska många gånger och det är rätt mycket snö o grejer där har jag sett!

#9 - - Vonkan:

Jag vet bara en sak och det är egentligen det allra viktigaste:

Världens bästa Maria kommer därifrån =)

Mer än så behöver man inte veta ;P



Jag antar dock att det är kallt där :P

#10 - - Charlotta:

Jag vet nog pinsamt lite.

Visste att det har tillhört Danmark, fast jag var osäker på om det fortfarande gör?

Det är väl väldigt ljust på sommaren, men mörkt på vintern som alla ställen som ligger långt norrut?

Ganska kallt och blåsigt tänker jag mig det.

Glesbefolkat, tänker mig huvudstaden som en mindre svensk stad i Norrland typ.

Jag tänker mig att jakt är viktigt, eller iaf har varit väldigt viktigt.



Du får skriva svaren på alla frågorna! Jag blev sjukt nyfiken nu! :D

#11 - - HA:

Jag fuskar lite eftersom jag var på Grönland i somras. Det var jättevarmt och midnattsol (ovanför cirkeln). Jättetrevliga människor och helt underbar natur. Jag hoppas verkligen att kulturen lever kvar även om narvalsskinnet inte var så fantastiskt gott. ;) Jag kommer garanterat återvända någon sommar.



Hittade din roliga blogg när jag googlade "grönländsk ordbok" btw. Skulle behöva en för att tyda facebookinläggen från nyvunna kompisar. :)

#12 - - Myaraq:

HA - vad roligt att du har varit på Grönland. Var det nöjesresa eller hade du något syfte med resan? :)



Från hjärtat tack för fantastisk komplimang! Hoppas du kunde tolka dina facebook-vänners statusar och att du kommer tillbaka till min blogg! :)

#13 - - HA:

Jag tittar nog till här igen när surfar runt efter grönlandstexter. :) Ordboken som det länkades till i nåt inlägg var iofs inte till nån större hjälp, men dina texter var roliga att läsa. *bookmarkar "Lite grönländskt"*



Jag var där och paddlade lite. http://www.horisontkajak.se/blog/gronland



#14 - - Myaraq:

HA - gud det måste ha varit vackert att paddla på Grönland.



Du är hjärtligt välkommen tillbaka! Kategorin Lite Grönländskt är väldigt ny, men det finns alltid någon koppling till Grönland i allt jag skriver. Jag försöker iallafall.



Jag kan starkt rekommendera "Föreningen Sverige-Grönland" som du kan hitta på Facebook. Där kan folk hjälpa dig översätta! :) (Kan ju i och för sig jag också)

#15 - - Agnes:

Jag vet typ ingenting om grönland...

Men hursomhelst, hur gammal är du?

#16 - - Himmel unt Pannkaka!:

Ehh... Jag vet att det tog aslång tid att flyga över Grönland när jag åkte till USA. Eller så gjorde det bara det för att jag var vaken just då.



Sen har jag väl den stereotypa eskimå-bilden för mig. Inte att eskimåer bor i igloos, men typ att det finns hundra olika ord för snö och allt annat sånt där som man blir ilurad från mjölkpaketsbaksidor.



Så du får hemskt gärna berätta och visa oss the real life Grönland! :D

#17 - - Myaraq:

Agnes - jag är 21 år :)

#18 - - Agnes:

21?!

Oj, det trodde jag INTE!

#19 - - Myaraq:

Agnes Haha nehej? Hur gammal trodde du att jag var?

#20 - - Tjalle:

Vad är er för tanke när ni hör ordet "eskimå"?

Kort person med sneda ögon klädd i ett dött djur



Vet ni vad huvudstaden på Grönland heter?

Det finns inga städer på Grönland



Hur tror ni vi bor?

I iglosar



Vad tror ni är utpräglat grönländskt?

Alkoholism och säljakt



Har ni några fördomar mot grönlänningar?

Mängder



Vad tror ni om Grönlands framtid?

Det kommer smälta bort



Har vi verkligen isbjörnar på gatorna?

Mhm



Är det mörkt året runt?

Japp



Är man dansk om man är från Grönland?

Nej, man är grönlänsk



WAS I CLOSE!?! WAS I CLOSE!?!

#21 - - Julia:

#22 - - Julia:

Språket är vansinnigt fint tycker jag! Intressant och roligt. Har du adressen till den där grammatiksidan igen? Det var länge sedan jag var därinne och läste! Nuuk heter huvudstaden :)

#23 - - Clara:

Hej! Vad roligt att du hittat min blogg och kommenterat :) Grönland är ett fantastiskt land och jag längtar tillbaka jättemycket. Hur ofta åker du hem och hälsar på? Synd att det är så dyrt.. Spännande att läsa här vad folk har för syn på Grönland, haha, väldigt få som har koll på landet. Jag visste inte speciellt mycket när jag själv åkte dit första gången heller. Grönland behöver lyftas fram! Pratar du flytande grönländska? /Clara

#24 - - clara:

oh ja, nuuk är en underbar stad. fast personligen tycker jag faktiskt mer om ilulissat, har du varit där? har du varit i fler grönländska städer? jag vill gärna åka till sydgrönland, disco, quanaq (? thule) och östgrönland. kalaallit nunaat asavara :)

#25 - - clra:

du ska vara stolt! :) exotiskt att vara grönländsk ju. önskar jag var det med, men får nöja mig med att ha varit en av få svenskar som bott där. och jag kommer åka tillbaka, många gånger. ska försöka få arbete i ilulissat i sommar :)

Upp