Svar på frågestunden del 4

Dååååååå, mina vänner, har vi kommit till sluttampen på frågandet.
Jag ska börja med den fråga som har kommit absolut flest gånger:

Om du är den näst sämsta eskimån, vem är då den sämsta?
Den sämsta eskimån i världen är min gamla klasskompis & kompis Joakim. Vi kom på detta en gång för 4-5 år sedan efter vi hade gått igenom en del kriterier för vad som gör en god eskimå och vad som inte gör det. Eftersom jag bara är halveskimå kommer jag undan med saker som att inte gilla sälkött och så vidare. Men han, som fullblodseskimå fick lite hårdare kriterier. Nådastöten var att han har visat sig vara allergisk mot kyla. Han får utslag. Jag har skrivit om detta tidigare här.

Vad heter du egentligen?
Jag heter egentligen Maria, men oftast kallas My, Myaraq eller Myran. Det passar mig bättre.

 

När vi ändå är inne i en frågfas skulle jag vilja veta vad mitt namn är på grönländska (Lisen) och om du någonsin har sett norrsken? Det är nämligen ett av mina livsmål. Vore lite fräckt sådär om du hade gjort det, då kan jag avguda dig eller liknande.
Tyvärr betyder inte Lisen nåt på Grönländska, men om man grönländskifierar det lite blir ditt namn "Liisen-i". Gulligt va? & varsågod att avguda mig, för norrsken är det finaste jag vet.

 

Skulle du helst dansa i 48 h med en full clown som sjunger visor av Evert Taube eller använda makrill i tomatsås som shampoo i varannan gång du duschar i ett år?
Clownen, for sure. Jag är ju allergisk mot tomat, & så känns det direkt olämpligt att lägga fiskar i håret. Det skulle ju bekräfta stockholmarnas föreställning om att alla i Göteborg luktar fisk.

 

Vad betyder suffixet(?) -aq som väldigt många grönländska ord innehåller?
Jag är ju inget lexikon eller så, men ”-aq” betyder inget speciellt. Det är en ändelse som ”dagar-na”.  Om du vill kika mer på grönländsk grammatik så spana in den här sidan.

 

Gillar du att kasta sten?
Ganska. Men oftast plockar jag upp dem & lägger dem i fickan. Jag är en stensamlare, förstår du.


Kunde du svenska innan du flyttade till Sverige?
Ja. Det var inte den bästa svenskan eftersom jag hade glömt bort så mycket, men det gick fort för mig att lära mig att prata & skriva flytande.


Så mina vänner! Nu hoppas jag att ni har lite bättre koll på mig.

Om ni inte har fått svar på er fråga, så pilutta er.

Frågor & svar | |
#1 - - Emma says style, love & rock and roll.:

norrsken? Det är ju dagligvara i norrland också. :D

#2 - - Ellis:

Hohoho känns som om jag kan hela dig in o ut nu - först våra allmäna pinsamma diskussioner på msn (dirty i like) och nu mer allmän info - I LIKE!

#3 - - Gun:

Kul att få veta ännu mera om dig!:)

#4 - - Petter-Nicklas:

Åh nej, jag som hade så många frågor kvar. Lite dum är du, som bara avslutar sådär utan en endaste liten förvarning. Vem ska jag nu fråga?



Klart att mina historier är sanna. Se mig i ögonen, skulle dessa ögon ljuga?

#5 - - lisen:

Tack! fan vad fräckt, liisen-i är ju lika sött som lisenle (lilla lisen på tyska)! Nu kan jag kalla mig för båda&känna mig mycket språkbegåvad.



Inte är väl frågestunden slut än? Jag har nämligen massor av frågor att bomba på med...

#6 - - cassie:

kan du göra en videoblogg så man får höra din "svenska" haha jag vill höra :D

#7 - - Petter-Nicklas:

Jag trodde frågestunden var slut, och så startar du en i min blogg istället. Snacka om överföring. I bet you miss answering the questions..

#8 - - justdidit:

Där kom svaret på min fråga, I knew you wouldn't let me down:).. Tjoho!



Av en ren slump var jag när jag var yngre köldallergiker, men det har försvunnit. Då kunde jag få svullna myggbettsliknande bölder på de hudpartierna som inte skyddades mot kylan. De kliade och pirrade också likt myggbet, fast självklart utan den röda pricken i mitten. Jag är glad att jag växte ifrån det eller nåt.



Kände mig helt uppfuckad när jag märkte det, och trodde typ att jag var den enda i världen, men jag har hört talas om typ tre-fyra andra nu som också lidit av det (inklusive din Jocke)..



Vad gäller träning så har alla en halvtimme-timme över ett par dagar i veckan, sen kanske man inte vill, eller prioriterar någon serie på teve eller Gud vet vad istället. Dessutom är det ganska trist i början, tills man blir beroende. Själv mår jag så dåligt när jag känner att jag blir ur form, så jag "måste" träna.



<3

#9 - - Veronica:

Hittade till din blogg via Spiderchick, ångrar inte att jag klickade på den länken :)



Hur gör du för att få text i komentarsfältet, innan man själv skrivit där?

#10 - - cassie:

sv: men åååh jag som trodde du pratade på svensk-göteborgsk eskimå brytning.. haha men om det bara var sååå tråkigt sååå... ._. then i guess i have to live without that experience :(

#11 - - NAISY- Anna i landet Upp och Ner:

Jag missade ju frågestunden! Surar.

Hmm. Jag samlar också sten! See. It's meant to be.

#12 - - Britt:

Kan inte jag också få bli avgudad - jag har säkert sett norrsken ett hundratal gånger eftersom jag bott norr om polcirkeln i 20 år och har stugan min norr om polcirkeln. Sist jag såg norrsken var i julas...eller var det förra julen? Och det är sant att Norrsken låter...det sprakar.

Upp